Psychiatria pre prax 2/2017
Kompliancia psychotických pacientov absolvujúcich edukáciu k liečbe
MUDr. Andrej Smetánka, doc. MUDr. Igor Ondrejka, PhD.
Cieľom práce bolo overenie hypotézy, že pacienti s psychotickou poruchou, ktorí absolvovali liekovú edukáciu (LESK) budú dlhšie spolupracovať v liečbe a oddiali sa tak recidíva poruchy a potreba rehospitalizácie. Lieková edukačná skupina (LESK) je cielene zameraná na nácvik spôsobilostí pacientov so psychózou, týkajúcich sa medikácie a manipulácie s ňou a dopĺňa (nenahradzuje) psychoedukačný program (Prelaps). Výskumnú vzorku tvorili dva 30-členné súbory pacientov, rozdiel bol v absolvovaní LESK-u. Jeden a pol roka po ukončení edukácie edukačná skupina vykazovala signifikantne menej recidív než kontrolná skupina (p = 0,032*) a zároveň pacienti v edukačnej skupine spolupracovali nesignifikantne kratšie (v mesiacoch) ako v kontrolnej skupine (p = 0,93). Pacienti v edukačnej skupine dosiahli vo vedomostnom teste signifikantne vyššie bodové skóre oproti kontrolnej skupine, vo vstupnom (p=0,008**), aj v záverečnom (p=0,0002***). Po 6-ročnej analýze výskumnej vzorky bolo zaznamenaných 36 recidív s rehospitalizáciou a 3 dropoutami v edukačnej skupine oproti kontrolnej skupine so 46 rehospitalizáciami a 4 dropoutami.
Kľúčové slová: kompliancia, lieková adherencia, lieková edukácia, recidíva
Compliance of psychotic patients with drug education
The aim of this work was to verify the hypothesis that patients with psychotic disorder who have undergone drug education (LESK) will cooperate longer in treatment and so the recurrence of the disorder and the need for the rehospitalization will delay. The pharmaceutical educational group (LESK) is specifically focused on the training of the capabilities regarding to medication, manipulation and is adding (not replacing) the psychoeducational program (Prelaps). The research sample consisted of two groups, each of 30 patients and the difference was in the passing out the LESK. 1,5 year after the end of the education in the educational group there were significantly fewer relapses than the control group had (p=0.032*) and while the patients in the educational group cooperate insignificantly shorter than those in the control group (p=0.93). Educational group reach significantly better results in knowledge test than the control group – starting test (p=0.008**), also final test (p=0.0002***). After the 6 years of analyzing of the researched sample, there were 36 relapses registered with 3 drop outs in the educational group compared to the control group with 46 relapses and 4 drop outs.
Keywords: compliance, drug adherence, drug education, recurrence of the disorder