Via practica 1/2025
Incidencia úmrtí v dôsledku dopravných nehôd u adolescentov v Slovenskej republike, Dánsku, Fínsku, Nórsku a Írsku
MUDr. Ahmad Gharaibeh, PhD., MPH, Ing. Martina Habinaková, PhD., MUDr. Erik Čonka, MUDr. Yousef Samir Yousif Naser
Úvod: Poranenia spôsobené dopravnými nehodami predstavujú významnú príčinu úmrtí detí a adolescentov. Ciele: Stanovenie incidencie fatálnych poranení v dôsledku dopravných nehôd vo vybraných európskych krajinách. Metódy: Retrospektívne spracovanie odborných publikácií sumarizujúcich výskyt fatálnych poranení adolescentov v Slovenskej republike, Dánsku, Fínsku, Nórsku a Írsku (ďalej ako SK, DK, FI, NO, IE) za obdobie od januára 2007 do decembra 2020. Výsledky boli porovnané medzi európskymi krajinami s podobnou veľkosťou populácie. Výsledky: Zo získaných dát sme analyzovali počet úmrtí u adolescentov (18 – 24 rokov) v sledovanom období 2007 – 2020. Na testovanie bol použitý parametrický test, na opakované meranie softvér ANOVA, s cieľom porovnať závislé skupiny. V zistených údajoch sme zaznamenali porušenie sféricity (Mauchly's W = 0,102; p = 0,002). Preto sme pri výpočtoch ANOVA využili ešte tzv. Greenhouse-Geisser korekciu. Výsledky ANOVA testu ukázali štatisticky významné rozdiely v priemerných hodnotách medzi skupinami (SK, DK, DI, NO a IE). Počet úmrtí adolescentov vo vekovom rozmedzí 18 – 24 rokov sa výrazne líšil medzi jednotlivými krajinami (F (2312; 30 061) = 6917; p = 0,002). Výsledok testu bol signifikantný. Záver: Implementácia striktných európskych bezpečnostných zásad, ako rýchlostný limit 50 km/h v osídlených oblastiach, presadzovanie použitia bezpečnostných pásov, nulová tolerancia šoférovania pod vplyvom alkoholu či iných omamných látok, kontrola bezpečnostného vybavenia a airbagov, obmedzenie používania mobilných telefónov počas šoférovania medzi rokmi 2009 – 2010, bola účinná a viedla k zníženiu počtu úmrtí adolescentov v pozorovaných krajinách. Najmenší počet úmrtí sme zaznamenali na Slovensku v roku 2020.
Kľúčové slová: dopravné nehody, adolescenti, fatálne dopravné nehody, incidencia, európske dopravne bezpečnostné normy
Road traffic deaths among adolescents in Slovakia, Denmark, Finland, Norway and Ireland
Background: Road traffic injuries are the leading cause of death for children and young adults. Aims: To determine the incidence of adolescent road traffic fatal injuries in some European countries. Methods: Retrospective reviews of road traffic fatal injuries for adolescents in Slovakia, Denmark, Finland, Norway and Ireland for comparison were performed from January 2007 to December 2020. The results were compared with similarly populated European countries. Results: Subsequently, the number of deaths of adolescents (18–24 years); 2007–2020 were compared. For testing, a parametric test to compare the dependent groups was again used – ANOVA for repeated measurements. Within the data, we also had a violated assumption of sphericity in this case (Mauchly’s W = 0.102, p = 0.002). Therefore, we used the Greenhouse-Geisser correction when calculating the ANOVA. Results of ANOVA test showed that there were statistically significant differences in the mean value between the groups (SK, DK, FI, NO and IE). The number of deaths of adolescents aged 18–24 varied significantly between countries (F (2.312, 30.061) = 6.917, p = 0.002). The magnitude of the test effect was significant. Conclusion: Implementing a strict European safety rules like speed limit of 50 km/h in built-up areas, enforcing the use of seat belts, restricting alcohol and narcotic tolerant 0%, safety equipment controls and airbags, limiting the use of mobile phone controls in moving vehicles in 2009–2010 was reduce injuries in Slovakia Denmark, Finland Norway and Ireland. The lowest number of adolescents’ deaths in five countries was in Slovakia in 2020.
Keywords: road traffic accidents, adolescence, road traffic fatal injuries, incidence, European safety rules